Lean

Lean is een manier van denken en werken waarbij alles en iedereen in de organisatie zich richt op het creëren van waarde in alle processen en het elimineren van verspillingen. Door de klant centraal te stellen creëer je maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning en kosten. Hierdoor verbetert de kwaliteit, dalen de kosten en daardoor stijgt de winst. Het resultaat is ook meetbaar op andere vlakken: hogere klanttevredenheid en meer betrokkenheid van de medewerkers.

Varianten

Hieronder vindt u enkele combinaties van Lean en …..

  • Six Sigma – Twee aanvullende verbetermethoden
  • 5S – Benadrukken dat 5S een belangrijk, integraal onderdeel van lean is
  • Green – Verspilling reduceren betekent ook het milieu sparen
  • mean – Ten onrechte altijd vertaald met reductie van personeelsbestand

Boeken

Wilt u er meer over lezen?. Een goed boek, helaas wel engelstalig, is  The Lean toolbox van John Bicheno. Naast de filosofie en het raamwerk geeft dit boek ook een goede maar beknopte beschrijving van de diverse ‘tools’ die gebruikt kunnen worden.

Ondersteuning nodig op het gebied van lean kijk dan op www.produlog.nl.